Navigation auf uzh.ch

Suche

Department of Informatics Information Management Research Group

Dr. Mateusz Dolata

Postdoctoral Researcher


Department of Informatics
University of Zurich
Binzmuehlestrasse 14
CH-8050 Zurich

Email: dolata@ifi.uzh.ch
Phone: +41 44 635 7198
Room: BIN 2.C.08

 

Short CV

  • since 2018: Postdoctoral Researcher at the Information Management Research Group.
  • 2018: Doctor of Science in Informatics, University of Zurich, Switzerland. Dissertation Topic: "The digital transformation of advisory practices" (Prof. Dr. G. Schwabe).
  • 2012: Master of Science in Media Informatics, RWTH Aachen University, Germany. Thesis Topic: "Concept and Evaluation of Semi-Automatic Tagging for E-Mails" (Prof. W. Prinz, PhD).
  • 2010: Bachelor of Arts in Computational Linguistics and Philosophy, University of Heidelberg, Germany. Thesis Topic: "Extending the Entity-Grid Model for the processing of implicit roles in discourse" (Prof. Dr. A. Frank).

Research Interests

  • Collaboration between human and AI in an organizational context
  • Policy and ethical design for AI systems
  • Digital agents in services and healthcare
  • Multimodal AI & AI in the Metaverse

Teaching

  • Wirtschaftsinformatik II (2020, 2021, 2022, Teacher)
  • Seminar 'Zukunft der Arbeit mit AI' (2021, Teacher)
  • Computer-Supported Cooperative Work (2019, Teacher)
  • Computer-Supported Cooperative Work (2013-2018, Teaching Assistant)
  • Design Thinking @ HSG (2013-2017, Teaching Assistant)

Supervised Theses

 

Bachelor's Theses:

  • Jonas Wittwer, Wie gut ist gut genug? Kriterien und Faktoren für die Akzeptanz von Digitalen Assistenten in der Bankberatung, 2021.       
  • Hannah Rohe, WISE-Bot: Making Surveys More Attractive to Patients with The Help of a Chatbot, 2021.       
  • Jonas Zürcher, Entwicklung eines Chatbots für Umfragen: WISE-Bot, 2021.       
  • Dave Basler, Development of an app-prototype to support intersession activity during psychotherapy, 2021.       
  • Florian Burkhardt, Development of a digital agent to support intersession activity during psychotherapy, 2021.
  • Charlotte Eder, Bankberatung 2.0: Eine Untersuchung der Anthropomorphisierung von digitalen Assistenten im Bankwesen, 2021.       
  • Damaris Schmid, Rise of the Strategizer: Enhancing Bank Advisory Sessions with an AI-Based Conversational Agent, 2020.       
  • Tim Schluchter, Design Principles for Conversational Agents in Group Collaboration: A Review of Public Opinion and Research, 2020.       
  • Michael Nadig, Exploring practices of the used car negotiation, 2020.       
  • Christoph Fässler, Personalisierte Schmerzdarstellung - Weiterentwicklung eines zahnärztlichen Visualisierungstools zur Verbesserung der Informationstherapie, 2020.       
  • Andjela Markovic, Development of an Interactive Website for the European Conference on Computer-Supported Cooperative Work 2021: Determining Pragmatic Quality Guidelines for Conference Websites, 2020.       
  • Aleksandra Markovic, Development of an Interactive Website for the European Conference on Computer-Supported Cooperative Work 2021: Determining Hedonic Quality Guidelines for Conference Websites, 2020.       
  • Gian Waltert, The Influence of Information Technology on Financial Services: A Qualitative Study on Practices in Mortgage Advisory Sessions, 2020.       
  • Abirami Raghupathy, Digital Companion: A patient-centered information system for patient-physician consultation, 2020.       
  • Joshua Heubi, Entwicklung eines digitalen Trainers zur Verbesserung der Erreichbarkeit und Begrüssung der telefonischen Kundenbetreuung im Rathaus, anhand von Spracherkennung und -synthese, 2019.       
  • Sebastian Richner, Deriving Value from Ad Hoc Textual Patient Feedback, 2019.     
  • Kenny Kunzmann, Designideen zur Einführung von digitalen Agenten in Beratungsgesprächen anhand der Design Science Research Methodologie, 2019.   
  • Robin Kaufmann, Welcome, IT: Eine Untersuchung, wie Technologien in der Bankberatung eingeführt werden und wie Sprachassistenten diese Einführung unterstützen können, 2019.       
  • Kasimir Bobst, Suggestions and Methods for Improving Speech-to-Text Data received from recapp and Definition of an Interface Between Obtained Data and the Back End, 2019.       
  • Nicola Cassani, Lernerfolg in IT-gestützten Kundengesprächen in der Bankberatung, 2019.     
  • Lukas Enggist, Nutzungspraktiken und Akzeptanz der Beratungssoftware in einer Bank, 2019.      
  • Mathias Lüthi, Digital Life Insurance Customer Journeys: Using behavioral analytics and conversational UI to increase conversion rates, 2018.       
  • Jara Fuhrer, Beratungspraktiken von Arbeitsvermittlern der Agentur für Arbeit und Potentiale für Unterstützung durch IT, 2018.
  • Alina Marti, Beratungspraktiken der Arbeitsamt-Mitarbeiter in Erstberatungen und Potentiale für Unterstützung der Beratung durch IT, 2018.       
  • Mirko Serbak, Identifizierung wichtiger Feedbackeigenschaften: Eine Technische Analyse von Studenten-zu-Studenten-Feedback, 2018.       
  • Nataliia Frey, Improving Student Peer Feedback: Application of Computational Linguistics to Analyze Feedback Texts, 2018.       
  • Jana Spörri, Feedback on Feedback: The Influence of IT User Feedback Channels on Collaborative Advisory Services, 2018.
  • Fabrizio Füchslin, Verwendung von Podcasts an Schweizer Hochschulen, 2018.     
  • Natalie Wellnhammer, Praktiken im Umgang mit Vorlesungs-Podcasts, 2018.       
  • Alice Truong, Papier, Stift und Token: Objekte der Interaktion in Bankberatungen, 2017.   
  • Désirée Blass, Überzeugen durchs Erschrecken: Motivationspraktiken in der Sicherheitsberatung, 2017.
  • Lilian Pinto, Die ersten und letzten Minuten einer Bankberatung mit und ohne LivePaper – Dokumente und Interaktionen zwischen Kunde und Berater, 2017.       
  • Gavin Bellhouse, Interaction Objects: Windows, Doors and Tablets in Burglary Prevention Services, 2017.
  • Pascal Zehnder, Entwicklung einer Tablet-basierten Applikation zur Unterstützung der Arbeitspraktiken in der Hypothekarberatung, 2017.         
  • Silvan Imhof, Chancen und Herausforderungen der IT-unterstützten Beratung, 2016.         
  • Sarah Rüegger, Practitioners’ Perspective on Dark Horse, 2016.         
  • Sebastian Pinegger, Entwicklung eines "post-advisory" IT-Prototypen zur Steigerung der Entscheidungszufrieden nach der Hypothekarberatung, 2016.       
  • Marco Egli, Papier-Praktiken in der Bankberatung: Ein traditionelles Hilfsmittel als Treiber der modernen Welt, 2016.       
  • Cigdem Yarici, Conversational Involvement in IT-supported Advice Giving, 2015.      
  • Mathias Molnar, Unterstützung der Group Memory durch Video-basierte Dokumentation mit Tags in Meetings, 2014.       
  • Maximilian Steinbach, Support of a group memory in design thinking projects through effective post-processing of the video-based documentation, 2013.    

 

Master's theses:

  • David Wyss, Teilautonome Multikopter zugunsten der Einsatzzentrale bei Raubüberfällen: Möglichkeiten und Herausforderungen von Drohnen als polizeiliches Einsatzmittel, 2021
  • Jara Fuhrer, Building a Prototype for Automated Documentation of Financial Advisory Sessions Accompanied by a Digital Assistant, 2021.     
  • Fanny Zucchinetti, Risk Factors of Atherosclerosis – Designing a Mobile App to Support Patient Education and Self-Management, 2021.     
  • Mathias Lüthi, Closing the Loop: Integration von Kundeninformationen in ein Bankberatungsgespräch, 2021.    
  • Nino Scherrer, Selbstberatung mit einem virtuellen Assistenten als Teil von einem Omnichannel Service: Entwicklung und Evaluation eines Prototyps, 2020.     
  • Andreas Bucher, General-Purpose Framework for Intent Recognition in Dialogues, 2020.     
  • Anna Götz, An Evaluation of Software Tools for Structured Documenting of Medical History Taking and Physical Exams, 2020.
  • Natalie Wellnhammer, Persuasion with the use of the App EP: Examining the Implementation Rate of Recommended Home Security Measures, 2020.     
  • Dzmitry Katsiuba, IT-Unterstützung des intelligenten Kundenfeedback-Managements: Konzept der Zusammenarbeit zwischen einem intelligenten Agenten und menschlichen Akteuren, 2020.     
  • Lilian Pinto, Technology’s Creative Potential in the Waiting Room, 2020.     
  • Désirée Blass, Der Einfluss verschiedener IT-Systeme auf die vom Kunden wahrgenommene Qualität von Hypothekarberatungen., 2020.     
  • Alice Truong, Digitale Unterstützung für die Informationstherapie bei Patienten mit orofazialem Schmerzsyndrom, 2019.     
  • Chris Herzog, Building a voice-enabled, virtual Assistant Prototype with State-of-the-Art Technology for financial Advisory Sessions, 2018.     
  • David Bolli, Elicitation of Roles for Virtual Assistants with a Speech Interface Aiming to Improve the Quality of Face-to-Face Financial Advisory Sessions, 2018.     
  • Marco Egli, The Bleeding Edge of Virtual Assistants: Exploratory Analysis of Behavioral Phenomena in Virtual, Speech-Based Assistant Use and Implications for Their Integration in Face-to-Face (Financial) Advisory Sessions, 2018.     
  • Christian Schneider, Verbesserter Wissenstransfer in der Finanzberatung mittels der Live Paper Technologie, 2018.     
  • Gzim Zimberi, Beratungspraktiken in einer Versicherungsgesellschaft unter Mithilfe von mobilen Anwendungen: Eine "in-the-wild" Studie des Einflusses von zwei mobilen Anwendungen auf die Beratungspraktiken, 2017.  
  • Oettli Daniel, IBM Watson in Switzerland: An Analysis of Pilot Projects, 2017.
  • Nicola Storz, IBM Watson in Switzerland: An Analysis of Pilot Projects, 2017.      
  • Nikita Shah, Methaphors in Information Systems Research, 2016.     
  • Adrian Gasparini, Application of Handwriting Recognition in Advisory Services, 2016.

 

Service and Outreach

  • Reviewed for IS conferences (ICIS, ECIS, HICSS, WI), HCI/CSCW conferences (ACM CSCW, CHI), IS journals (MISQ, ISJ, JIT, EJIS, BISE), and the CSCW journal. Various co-chair roles in ECSCW.
  • Associated editor for conferences (ICIS, ECIS, ACM CSCW, WI, INTERACT, DESRIST) and journals (BISE, ISJ). Editorial Advisory Board Member of the CSCW journal.
  • General Conference Co-Chair of the 19th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work, ECSCW, in 2021.
  • Steering committee member and publicty co-chair of the European Society for Socially Embedded Technologies, EUSSET, since 2019.

Publications

ZORA Publication List

Download Options

Publications

Pagination